Dan hebt u deze nu gevonden. Paul Tijhuis van Tijhuis Audiovisuele Producties regisseert al meer dan 4 jaar (live) programma’s, videoclips, documentaires, bedrijfsfilms etc. Hij heeft het vak in de praktijk geleerd bij Endemol Nederland.
Je kunt een HBO-opleiding regie volgen op de Nederlandse Film en Televisie Academie in Amsterdam. Paul Tijhuis heeft die opleiding niet gevolgd. Hij is namelijk het vak ingerold. "Ik was eerst editor, toen mocht ik meehelpen draaien en nu doe ik ook regie", aldus Paul. Anderen beginnen met een stage. Het verschilt per persoon, maar veel mensen die bij televisie werken rollen erin. Door onze ruime ervaring weten wij heel goed welke mensen er in welke productie ingezet kunnen worden.Vooral door de 10 jaar werkervaring in omroepland (als editor) weten wij de wegen te bewandelen om een goed team samen te stellen. Uw productie kunnen wij dan ook voor een redelijk budget met een professioneel team realiseren. Daarnaast hebben wij meerdere regisseurs in ons netwerk om in te zetten.
Alles begint bij de redactie. Daar wordt het onderwerp bepaald en het script geschreven. Sommige regisseurs doen ook redactiewerk. Dat is ook wel logisch. En leuk, want dan ben je ook inhoudelijk bezig. Als de redactie klaar is, neemt de productie het over. Zij regelen echt alles. De make-up, het vervoer, wie met wie mee naar de locatie rijdt, het hotel, eten, de spullen die nodig zijn tijdens de opnames: echt alles dat je maar kunt bedenken. Dan pas kan het werk van de regisseur en de cameraploeg beginnen.
Gemakkelijk gezegd, ik ben er voor de plaatjes. Als regisseur moet je goed weten wat je wilt om een verhaal in beeld te brengen. Je moet kunnen bedenken welke beelden je gaat maken en hoe je die later aan elkaar plakt. Ik zeg tegen de cameraman welke beelden ik wil hebben. Op de locatie moet ik daar al goed over nadenken. Want als ik dat pas bij het monteren doe dan ben ik te laat en mis ik vast een beeld om het verhaal compleet te maken. Verder is het natuurlijk belangrijk dat je de mensen voor de camera op hun gemak kunt stellen.
De ene keer sta ik in een luchtballon, dan zingt een kandidaat een duet met Guus Meeuwis of gaan we naar een voetbalwedstrijd van Barcelona en ontmoeten we de spelers. Zo maak je een documentaire, commercial, videoclip of (live) registratie et onze regiewagen Geen dag is dus hetzelfde.
Jazeker. Wat ik met een bedrijfsfilm maak is heel anders dan het opnemen van een videoclip. Soms weet ik precies wat ik wil en hoe, maar dan moet mijn plan door omstandigheden toch helemaal worden omgegooid. Het resultaat is dan ook heel anders. Als het op een dag bijvoorbeeld heel hard regent, wordt het geheel anders dan bij een stralende dag. Je moet je eerste idee dan laten gaan en in heel korte tijd een ander leuk idee bedenken. Dat kan soms best moeilijk zijn. Bij een documentaire is alles opgeschreven wat door wie wordt gezegd en weet je van te voren hoe het eindresultaat gaat worden.
Wil je meer weten infomeer dan naar onze mogelijkheden en prijzen.